Nazac - St Sulpice (8 km, 2 uur)                                                       <printversie>

Algemeen

Deze wandeling is een halve dag wandeling en gaat langs de rivier de CÚlÚ en loopt dan onderlangs de klifwanden. Daarna gaat hij een stuk door de weilanden met uitzicht op de klifwanden aan de andere kant van de CÚlÚ. Vervolgens loopt hij verder aan de andere kant van de CÚlÚ, door Saint Sulpice en omhoog naar de causse. Dan loopt hij een stuk over de causse en terug richting Nazac. Hij eindigt vlak boven Mas de Vert. Dan daal je vanaf de heuvel boven het huis naar beneden af.

Deze wandeling is een leuke manier om de directe omgeving van Mas de Vert te verkennen.

Deze wandeling is niet gemarkeerd. Het is geen officiŰle wandelroute. De paden zijn echter makkelijk te vinden, de route loopt veelal rechtdoor en verdwalen kan niet. Het laatste deel van de route volgt de GR 651. Deze is rood met wit gemarkeerd. De route loopt voor het grootste deel over de geasfalteerde weg en goed begaanbare paden. Er zit een stijging in de route vlak na Saint Sulpice. Als je de geasfalteerde weg omhoog volgt, is dit stuk makkelijker te lopen dan recht omhoog. Je kunt dan ook langer van het uitzicht genieten. Het is ook mogelijk om vanaf Saint Sulpice via de D41 weer terug naar Mas de Vert te lopen. Minder leuk, maar het scheelt klimmen. Dit is een goed alternatief voor de minder ervaren wandelaars. Honden kunnen zwemmen onder de brug bij Bazos en in Saint Sulpice bij de brug en de camping. De rivier stroomt meestal rustig, maar houdt er rekening mee dat bij zware regenval de stroming sterker is.

Eten en drinken in Saint Sulpice bij het Restaurant Saint Sulpice. Dit restaurant is het hele jaar open. Voor onderweg raden we aan om wat te drinken mee te nemen.

Routebeschrijving

Vanaf het huis ga je onderaan de oprit linksaf. Volg de geasfalteerde weg(D41). Na z'n 500 meter ga je rechts over de brug over richting Cajarc. Na 50 meter deze weg gevolgd te hebben is er rechts een breed pad en wandelroute langs de rivier naar Saint Sulpice. Het eerste stuk loopt vlak langs de rivier. Voor honden zijn hier ook overal plekken waar ze makkelijk de rivier in kunnen.

Blijf het pad steeds volgen. Op een gegeven moment buigt het pad van de rivier af en loop de door de weilanden met een zicht op de bergwanden.

Daarna kom je bij Saint Sulpice en ga je de brug over. Over de brug ga je linksaf richting Saint Sulpice. In het dorp neem je de weg omhoog tegenover de ingang van de camping en loop je naar boven richting Gramat. Eerst kom je langs de kerk. Je kunt kiezen om verder langs de asfaltweg omhoog te lopen of over het wandelpad GR, dat bij de grote ru´ne met de boom er in begint. Als je het wandelpad neemt, volg je de GR 651 richting Brengues.

Onderweg naar boven hebt je een schitterend uitzicht over het dorp Saint Sulpice en een stuk van de vallei van de CÚlÚ.

Na de klim, als de weg van de vallei wegloopt, is er langs de geasfalteerde weg een pad naar rechts (bord met verboden voor brommers). Dit pad loop je in. Je volgt een smal bospad over de causse.

Als je op een weg uitkomt, neem je deze rechtsaf en dan rechts aanhouden langs de huizen. Bij de tv-mast niet naar beneden gaan, maar het pad volgen dat links afbuigt. Na een paar honderd meter zie je het huis liggen. Je kunt dan de berg aflopen naar de achterzijde van het huis.