Cajarc Circuit du Verdier(12 km, 4 uur)                                    <printversie>

Algemeen

Cajarc ligt in een cirkel van klifwanden en is een oude bastidestad in de Vallei van de Lot. Deze wandeling die de GR 65 en zijn variant volgt, geven een mogelijkheid om een mooie wandeling te maken met uitzicht over het dorp en over de causse van Grealou.

De markering is die van de GR 65, wit met rood. De oorspronkelijke markering was blauw, deze is echter voor het grootse deel vervangen door gele markering.

Het vertrekpunt is het Office du Tourisme in Cajarc. Te gebruiken kaart IGN 1/25000 Cajarc. Eten en drinken in Cajarc.

Deze wandeling loopt over goed begaanbare paden. De route is redelijk makkelijk te lopen. Het eerste stuk stijgt behoorlijk stijl. Je gaat dan omhoog de vallei uit. Daarna gaat het steeds langzaam stijgend omhoog. Dan een deel over de causse. Dit stuk is redelijk vlak en stijgt en daalt af en toe een beetje. Het tweede deel van de wandeling gaat terug naar de vallei en daalt snel naar beneden. Grote delen van de wandeling liggen in de volle zon. We raden af om deze wandeling bij warm weer op het heetst van de dag te lopen. Neem voldoende drinken mee en wat te eten voor onderweg.

Routebeschrijving

Ga naar de departementale weg in de richting Limogne-Cahors(D662). In de eerste bocht, neem je de route die naar rechts gaat en de rood met witte markering van GR 65 volgt. Deze gaat richting Figeac. De markering zie je op elektriciteitspalen en bomen.

Het pad versmalt, hou links aan. Ga linksaf bij een splitsing en ga de weg in met het bord "Verboden voor alle verkeer". Je loopt onderlangs de klifwand en geeft je al stijgend een mooi zicht op de cirkel van Cajarc.

Aan de linkerkant kom je langs een grot. Blijf het pad rechtdoor volgen. Je loopt steeds onderlangs de klifwand en op een gegeven moment heb je een mooi uitzicht op de klifwand voor je.

Je komt bij een punt waar je mooi uitzicht hebt over de vallei en de cirkel van klifwanden rondom Cajarc. Je komt bij een asfaltweg. Ga naar links en volg de asfaltweg.

Volg de asfaltweg een klein stukje. Ga dan naar rechts. Volg de markering van de GR 65 en het blauwe bordje.

Je loopt nu over de causse. Uitgestrekte weidevelden met hier een daar een boom en een cazelle. Het pad gaat over in een karrespoor.

Op een gegeven moment rechts een vervallen huis. Rechts ook een cazelle. Links een vierkant cazelle.

Volg steeds de markering van de GR. Deze staat goed aangegeven. Op een gegeven moment rechts en links huizen waar op het moment dat wij de wandeling maakten druk gewerkt werd. Je komt uit op een geasfalteerde weg. Volg deze naar rechts.

Na een klein stukje gaat er een pad naar links van de geasfalteerde weg af. Neem dit pad.

Het pad komt uit bij een geasfalteerde weg. Steek de geasfalteerde weg over. Volg de GR in de richting van Le Verdier.

Je komt op een stuk van de route waar je mooie uitzichten over de causse hebt. Je komt op een gegeven moment bij een soort plein. Ga naar rechts het pad in. De gele markering en die van de GR staan op de stenen muur aan de linkerkant.

Je komt bij een mooi gerestaureerde boerderij. Je volgt een bospad. Links op een gegeven moment een poel met water.

Volg de markering van de GR tot aan de geasfalteerde weg, steek deze over en vervolg de gemarkeerde weg. Ga naar links.

Je loopt door het bos. Aan de linkerkant in de verte zie je een windmolen. Het pad gaat over in een graspad langs de weilanden.

Volg de rood witte markering op de bomen. Weer een stukje weiland en dan een stukje bos.

Je komt bij een asfaltweg. Mooi uitzicht over de causse.Ga naar rechts.

Volg de asfaltweg. Tot een kruising.

Bij de kruising staat een kruis. Naar rechts is de weg naar Le Chant du Verdier. Hier runnen Nederlanders sinds 2006 een gastenverblijf. Verderop zie je een groot vervallen huis.

Je komt bij een kruising, daar ga je rechts richting Cajarc.

Als je rechts op zij kijkt zie je het huis op de foto linksonder. Volg de asfaltweg.

Langs deze weg heb je mooi uitzicht over de vallei. Op een gegeven moment passeer je een bord met le Verdier. Dit zie je pas als je je omdraait.

Ga aan het eind in de bocht naar rechts. Je komt na een klein stukje op een andere asfaltweg.

Na een klein stukje deze weg te hebben gevolgd ga je naar links. Vlak daarna zie je aan je rechterhand een cazelle. Volg het pad.

Het pad gaat naar links. Volg de markering.

Dit stuk loopt over de causse en ligt in de volle zon. Het is hier stil. Wij kwamen een aantal paarden tegen en verder niemand.

Op een gegeven moment daalt het pad af naar de vallei van de Lot.

Ook hier mooie uitzichten over de vallei. Je bent terug in Cajarc.

Loop door het dorp terug. Volg ook hier weer de rood met witte markering.

Ga door een tunnel en onder het spoor door. Nu loop je op een pad tussen volkstuinen door. je komt langs een kerk.

Vlak daarna kom je uit bij de brug van Cajarc. Je gaat naar rechts omhoog, langs de Auberge du Pont.

Loop door het dorp weer terug naar het plein bij het Office du Tourisme. Aan de overkant van het Office du Tourisme is de bar/restaurant Le President. Hier schenken ze een lekker biertje.