Saint Sulpice Circuit 1(6 km, 2 uur)                                    <printversie>

Algemeen

Dit is een korte wandeling in de buurt van Saint Sulpice en zijn spectaculaire panorama. Deze wandelingen laten je de rijkdom van het erfgoed van de gemeente en de variėteit van het landschap ervaren en waarderen. Op de heenweg is er een stuk dat over een stenig pad vrij stijl omhoog gaat. Verder gaat de wandeling over goed begaanbare paden en wegen.

Markering van de GR 651(wit met rood) en dan grijze bordjes voor circuit 1. De grijze bordjes zijn bijna allemaal vervangen door gele markeringen. Vertrekpunt is de kerk van Saint Sulpice. Kaart IGN 1/25000 Tour de Faure – St Cirq Lapopie.

Je kunt op de fiets naar Saint Sulpice. Het is 3 km fietsen vanaf Mas de Vert. De fietsen kun je neerzetten bij het restaurant. Dan omhoog lopen naar de kerk. Met de auto naar Saint Sulpice kan ook, de auto kun je parkeren beneden bij het restaurant of boven bij de kerk.

Eten en drinken in Saint Sulpice. We adviseren voor deze korte wandeling in ieder geval wat te drinken voor onderweg mee te nemen. Je bent minstens twee uur onderweg. Er is een klim in het eerste stuk van de route en grote delen van de route liggen in de volle zon. We raden het af om in de zomer op het heetst van de dag deze route te lopen. Goede wandelschoenen zijn ook een aanrader.

Routebeschrijving

Loop omhoog naar de klifwanden toe en neem de GR 651 naar links richting Marcilhac.

Aan de voet van de klifwanden zie je een oud kasteel, oude huizen en schuren onder de rots. Als je achterom kijkt heb je een mooi uitzicht over Saint Sulpice.

Het panorama van Saint Sulpice is vanaf hier heel mooi. Op de rotsen de rood met witte markering op een grijze ondergrond van de GR 651 en de gele markering.

Neem de eerste weg links en volg de GR 651. Markeringen op verkeersborden en bomen volgen. Op een gegeven moment ga je naar rechts een wat kleiner pad in.

Je gaat dan een behoorlijk stuk omhoog over een stenig pad. Ook vanaf hier weer een mooi uitzicht over de vallei. Dus af en toe stilstaan om uit te rusten en te genieten.

Het pad slingert zich omhoog. Wat verderop heb je uitzicht op de klifwanden aan de overkant van de vallei. Het stenige pad gaat langzaam over in een bospad.

Op het plateau op de plek waar de weg breder wordt, precies voor een verlaten boerderij, kun je een pad naar links nemen om een mooie cazelle te bewonderen. Ga daarna weer terug naar het pad en vervolg de weg.

Je loopt langs een boerderij waar grote zonnepanelen buiten staan. Je komt bij een kruising. Ga hier naar links.

Bij de telefoonmast verlaat je de GR 651 en neem je de weg naar rechts. Let op! Volg dus NIET het houten bord met de gele letters maar het grijze bordje op de paal. Je komt op een pad dat tussen de bomen doorloopt.

Volg dit pad. Je bent nu op de causse en hebt uitzicht over de heuvels en de weilanden. Je komt bij een groot kruispunt waar zich een mooi gerestaureerd huis bevindt. Er staat een houten bordje met Le Rat Dolmen 300 meter. Ga naar links om de dolmen te bekijken.

Een dolmen is een soort hunebed. Heel bijzonder als je bedenkt dat deze bouwsels al heel oud zijn.

Ga terug naar het kruispunt, neem de weg aan de overkant. Het gerestaureerde huis is nu links. Aan je linkerhand beneden je zie je een zwembad liggen

Blijf deze weg volgen. Daal af tot aan de asfaltweg. Ga naar rechts en volg deze weg tot aan Saint Sulpice.

In de eerste bocht heb je een mooi uitzicht op het dorp. je kunt de asfaltweg helemaal naar beneden volgen. Wij zijn bij het bordje GR 651 richting Saint Sulpice naar rechts gegaan. Je loopt dan over een smal pad stijl naar beneden. Is een stuk korter dan over de weg. Je komt dan uit bij een soort schuur met heel veel spullen.

Ga naar rechts en vervolg de weg naar beneden. Dat wijst zich zelf. Je komt langs een pottenbakkerij. Ze schijnen er heel mooi aardewerk te verkopen. Toen wij er langs liepen was het atelier dicht. Loop door naar beneden. Je loopt langs de school en het gemeentehuis en bent weer terug bij de kerk.