Espédaillac Circuit du Mas de l'Artillou(3 uur, 12 km)                <printversie>

Algemeen

Espédaillac is een dorp op de causse bij Saint Sulpice. Ga Saint Sulpice naar boven, volg de weg naar Espédaillac. Parkeer de auto op het kerkplein. Voor de kerk is een kleine parkeerplaats waar je de auto kunt neerzetten.

Dit is een eenvoudige wandeling zonder noemenswaardige stijgingen of dalingen. De route loopt over zeer goed begaanbare paden. Het eerste stuk van de route is niet gemarkeerd, het tweede deel is geel gemarkeerd en het derde deel oranje(paardenpad). Er zijn onderweg twee zeer mooie dolmens te zien. Het is mogelijk dat er hekken gesloten zijn. Deze kun je open maken en er door heen lopen. Sluit ze dan wel altijd weer achter je nadat je er door heen bent gelopen.

Routebeschrijving

De wandeling start bij de kerk van Espédaillac.

Daal van het kerkplein af naar de hoofdstraat van het dorp en volg deze naar rechts over 500 meter. Langs de weg zie je gele en oranje markering. Volg deze weg tot aan een klein meertje aan de linkerkant van de weg. Ga ter hoogte van dit meertje naar rechts en volg een kleinere asfaltweg, die licht omhoog loopt. Dit stuk van de wandeling volgt een weg zonder routemarkering.

De weg maakt eerste een bocht naar rechts en dan een bocht naar links. Dan kom je bij een kruising. Steek de kruising over en ga steeds rechtdoor.

Na ongeveer 1,5 km loopt de weg naar beneden en kom je bij een kruising die in een dal ligt. Neem het kleine beschaduwde pad dat links tussen twee muren van gestapelde stenen ligt. Je komt uit op een stenige weg, volg deze steeds rechtdoor en neem bij de splitsing de rechtse aftakking.

Vervolg deze nieuwe weg. Loop steeds rechtdoor. Het stenige pad wordt op een gegeven moment een grindpad. Je komt uit bij een asfaltweg, de D40. Steek deze over in de richting van Peyrefit.

Volg de weg en je komt vervolgens uit op een kruising. Het pad naar links biedt de mogelijkheid tot een routeverkorting en gaat rechtstreeks terug naar Espédaillac. Ga bij deze kruising naar rechts. De route wordt vanaf dit punt hier aangegeven door gele markering.

De weg gaat hoe langer hoe meer omhoog en biedt mooie uitzichten over de omgeving. Je komt langs een schuur. 200 meter na deze schuur, kun je door een hek lopen en dan kun je op een heuvel een heel erg mooie dolmen zien. Als het hek dicht is, kun je er door gaan, vergeet het hek niet achter je te sluiten!

Loop omhoog de heuvel op. Het tweede hek kun je niet door en daar moet je ook achter blijven. De dolmen kun je alleen van deze afstand zien en je kunt niet dichterbij komen. Ga terug naar het pad en volg deze verder omhoog tot aan Mas de l'Artillou.

De huizen Mas de l'Artillou zijn mooie typische huizen voor deze streek. En er is een woonhuis, enkele schuren en een cazelle.

Volg de weg. Bij de eerste kruising, volg je het pad dat naar links gaat.

Het pad versmalt zich tot een graspad. Loop steeds rechtdoor. Volg de oranje gemarkeerde weg. Volg de oranje markering en je komt weer terug in Espédaillac. Je komt vlak langs het dolmen van Peyrefit. Dit ligt in een groot weiland aan de linkerkant bij een heuvel.

Volg steeds de oranje gemarkeerde weg (paardenpad).

Profiteer van de rust en de mooie uitzichten op Espédaillac. Volg de weg terug naar het dorp. In het dorp is de Auberge Beauville. Hier kun je geweldig eten. Op zondagmiddag is de gehele lokale bevolking hier te vinden. Dan is er een speciaal menu.