Mas Greil te Brengues (6 km, 2 uur)                                    <printversie>

Algemeen

Mas de Greil is een ru´ne van een boerderij, die bovenop de causse vlakbij een hoge klifwand is gebouwd. Vanaf de klifwand heb je een geweldig uitzicht over de vallei. Tot een paar jaar geleden was de boerderij een ru´ne. Sinds een paar jaar wordt er druk gewerkt om de ru´ne op te knappen. De wandelroute loopt dwars door de huizen van Mas de Greil naar het uitzichtpunt, in het Frans <point de vue>. De bewoners vinden dat niet zo leuk, maar voorlopig is het de enige manier om bij het uitzichtpunt te komen. En die weg is openbaar, dus voor iedereen toegankelijk. Hieronder foto's van de klifwand van Mas de Greil, genomen vanaf de camping in Brengues. De eerste foto is genomen medio april, de tweede foto eind mei. Dit geeft aan hoe de natuur in een aantal weken kan veranderen van aanzicht. De foto's van de route zijn genomen in april. Het is dan heerlijk weer om te wandelen.

Dit is een erg leuke route om van de uitzichten over de vallei te genieten. Denk wel om de afgronden! Boven de klifwanden loopt het steil naar beneden. Er staan geen hekjes. Let op honden en kinderen! De route is een kleine halve dag wandelen. De route is niet ver in afstand en is makkelijk te vinden. Het is niet helemaal een officiŰle route, maar er staan overal duidelijke markeringen en wegwijzers. De wandeling loopt voornamelijk over goed begaanbare bospaden. Bij regen kan het glad zijn. Het eerste deel van de route gaat behoorlijk steil omhoog, dan loop je een stukje over de causse en vervolgens gaat het redelijk steil naar beneden. Goede stevige wandelschoenen en een goede conditie zijn zeker aan te raden. Voor onderweg raden wij aan om wat te drinken en te eten mee te nemen.

Routebeschrijving

De route begint over de brug bij de camping municipal te Brengues. Volg de asfaltweg 1500 meter.

De route buigt af naar links en loopt omhoog.  Je komt langs een jagershut. In november en december is het jachtseizoen en is het daar altijd een drukte van belang. In die periode kun je dan ook beter niet gaan wandelen. De rest van het jaar mag er niet gejaagd worden en is het volkomen veilig.

Blijf het pad volgen. De route gaat dan vrij steil omhoog en loopt naar de top van de grote rotspunt die vanuit de camping zo markant stijl opstijgt.  U komt bij een bordje met Mas de Greil en nogal wat geboden van de huidige bewoners.

Vervolgens sla je links af en loop je tussen de huizen door. Volg de weg tot dat je recht voor je een bord ziet met verboden toegang. Links loopt dan de weg naar het point de vue.

Je komt langs een veldje met bijenkorven.

Vlak daarna begint het stuk waar de wandeling uiteindelijk om te doen was. Het uitzicht over de vallei.  De twee linkse foto's zijn die van de vallei in de richting van de Mas de Vert. Op de meest rechtse foto zie linksonder de camping van Brengues liggen.

Op de linkse foto onder zie je de CÚlÚ met rechtsonder de camping van Brengues. Op de middelste foto ligt het plaatsje Brengues. Op de rechtse foto zie je de CÚlÚ met het dorpje Merlet.

Op de meeste linkse foto het dorpje Merlet. Op de middelste foto de klifwanden aan de overkant van de vallei.

Na het uitzicht loop je de weg weer terug naar "Mas de Greil". Vlak na de huizen staat links een houten bordje en daar sla je linksaf naar Merlet. Volg de weg naar beneden terug naar de vallei. Via de weg langs de rivier loop je weer terug naar de camping in Brengues.