Saint Sulpice-Marcilhac-Saint Sulpice                                            <printversie>

Circuit des Cazelles (17 km, duur 5½ uur)

Algemeen

Deze route is een dagwandeling. Hij loopt van Marcilhac naar Saint Sulpice en weer terug. De start van de officiële wandelroute is in Marcilhac. In onderstaande beschrijving start de route in Saint Sulpice. Dit is op nog geen 3 km afstand van de boerderij. Dat is goed te doen op de fiets. Fietsen neerzetten bij de camping of het restaurant. Eten en drinken in Marcilhac en in Saint Sulpice. Voor onderweg raden wij aan om een rugzakje met wat eten en drinken mee te nemen. De route loopt voor het overgrote deel over zeer goed te belopen paden.

Van Saint Sulpice tot aan Marcilhac is de route geel gemarkeerd en tussen Marcilhac en Saint Sulpice volgt de route de GR 651. De GR 651 is rood met wit gemarkeerd.

Routebeschrijving

Volg vanaf de camping in Saint Sulpice de asfaltweg D41. Vlak buiten het dorp steek je de brug over de Célé over in de richting van "Jean Blanc". De weg heeft nummer D73.

Loop rechtdoor na de brug. Ga een eindje verderop naar rechts de asfaltweg op in de richting van “Jean Blanc”.

De weg gaat hier langzaam omhoog en hier heb je mooi uitzicht over het Saint Sulpice.

Vervolgens gaat de weg omhoog langs de bergwand, die je vanaf Mas de Vert ziet. Je hebt uitzicht op de vallei.

Je komt langs een grot. Hier kun je in lopen.

Vervolgens heb je een geweldig uitzicht over de vallei van de Célé.

Als je wat verder loopt, heb je nog beter uitzicht op Nazac en Mas de Vert.

Je komt in een gehucht en de je loopt steeds rechtdoor.

Ga bij de eerste kruising volg je de gele markering. Vlak daarna, ga je naar rechts bij het bordje richting Saint Chels en dan kun je links een mooie dolmen bewonderen.

Volg de weg door het pijnbomenbos tot aan de asfaltweg. Ga naar rechts. De route loopt langs een picknickplaats. Neem bij de volgende kruising links de weg in de richting van “Mas de Bord”.

Volg de geasfalteerde weg. Neem even later een pad naar rechts. Deze weg volgt de lijn van de bergtop en hier heb je een mooi uitzicht over de causse.

Volg de weg tot aan de TV mast waar je een magnifiek uitzicht hebt over Marcilhac.

Hieronder het uitzicht over de vallei van de Célé gezien vanaf Marcilhac in de richting van Saint Sulpice.

Hieronder links het uitzicht naar de ander kant over de vallei richting Cabrerets. Vervolg de route. Loop een klein stukje terug vanaf de TV mast. Je ziet een overgroeid bospad tussen de bomen. Er staat een klein stapeltje stenen dat het pad markeert. Er zit een lik gele verf op een boom om de route te markeren.

Als je achterom kijkt zie je de TV-mast nog. Het pad loopt verder door het gras. Onderweg kom je op de grond een steen tegen met gele verf.

Volg de gele markeringen en daal af langs een bospad.

Na enige tijd kom je bij een asfaltweg. Ga naar rechts en volg de asfaltweg. De weg loopt door het bos en ook hier indrukwekkende rotswanden.

Ook verder langs de weg uitzichten en je komt ook nog langs een grote cazelle.

Volg de weg tot aan de brug van Marcilhac. Steek de Célé over. Je kunt nu rechtsaf Marcilhac in voor een tussenstop. De route gaat verder rechtdoor over de brug.

Vanuit Marcilhac ga vanaf de D41(Cahors-Figeac) rechts de weg C3 in. Deze weg loopt in de richting van de Grottes de Bellevue. Na de school neem je links de GR 651 variante, die omhoog gaat naar de bergwand.

Op een boom rechts van de weg zie je twee gele bordjes staan met een pijl naar links en ook op de muur staan pijlen naar links. Ga linksaf deze weg in.

Variant I
************
Vanaf dit punt is er een kortere weg mogelijk. De weg is korter, maar de klim gaat wel steiler omhoog. Je gaat op dit punt niet naar links langs de bergwand omhoog, maar volgt de weg rechtdoor tussen de huizen. Dit is de oorspronkelijke GR 651. Volg de rood met witte markeringen. Volg steeds de asfaltweg. Je komt uit bij de kruising van de GR 651 en de D14. Zie voor het vervolg punt I

Aan het eind van de weg kom je bij een T-splitsing. Hier ga je naar links. Volg steeds de gele en rood/witte markering.

Je komt op een weg, die verboden is voor auto's. Je hebt een mooi uitzicht op de bergwand aan de overkant van de vallei. Bovenop de bergwand zie je de TV-mast staan, vanwaar je eerder tijdens deze wandeling een mooi uitzicht over de vallei had. Je komt langs een aantal zeer pittoresk gelegen huizen met vanuit de tuin een fraai uitzicht over de vallei.

Het uitzicht op de bergwand aan de overkant blijft mooi. Blijf het pad volgen. Op een gegeven moment heb je uitzicht over de vallei richting Cabrerets.

Het pad gaat op een gegeven moment naar rechts en verder omhoog. Volg het pad tot aan de geasfalteerde weg.

Bij de geasfalteerde weg ga je rechts. Blijf de rood met witte(GR 651 variante) en gele markeringen volgen richting Saint Sulpice.

Vanaf de weg heb je uitzicht op Marcilhac. Je blijft de asfaltweg volgen, Je komt langs nog wat interessante huizen.

Je volgt de asfaltweg verder omhoog. Ook nu nog steeds schitterend uitzicht over Marcilhac en de tegenover gelegen bergwand.

Als je bij een T-splitsing komt, neem je de linkerweg omhoog. Op de muur bij de T-splitsing zie je markeringen, die naar links wijzen.

Uitzicht over de vallei en op een kasteel. Volg verder de asfaltweg.

Punt I
Op dit punt komt Variant I van deze route uit. Op een gegeven moment kom je bij een afslag naar links. Hier staat duidelijk aangegeven dat zowel de GR 651 als de gele wandelroute links af gaan. Sla dan ook links af.

Variant II
************
Vanaf dit punt is ook weer een kortere weg mogelijk. Deze weg loopt niet door het bos via de GR 651, maar volgt de asfaltweg de D14. Langs deze weg zijn vele cazelles, een kerkje, mooie huizen en een dolmen te bewonderen. Deze variant doet eer aan de naam van de route Circuit de Cazelles en is zeker een aanrader. Het loopt makkelijk over deze weg en er genoeg moois te zien. Je bekort de route op deze manier aanzienlijk. Je volgt gewoon steeds rechtdoor de asfaltweg en komt uit bij de kruising van de D14, de GR 651 en de D17. Hier kun je de route via de GR 651 verder vervolgen richting Saint Sulpice. Zie voor het vervolg punt II.

De weg is verboden voor auto's, motoren en bromfietsen. Op een gegeven moment kom je langs een oude deur. Volg het pad alsmaar rechtdoor. Ga niet links of rechts. Als de markering als een kruis is getekend, betekent dit dat je daar niet heen moet.

Je komt langs een weide met twee cazelles. Volg de weg nog steeds rechtdoor. Op de stenen en bomen vind je rood met witte en gele markeringen. Dit betekent dat je op de goede weg zit.

Je komt uit op een T-splitsing. Ga naar rechts. De markering staat op een stapel stenen. Blijf het pad volgen.

Aan het eind van dit pad vind je markeringen op de bomen. Ga naar links. Op een gegeven moment kom je bij een wegwijzer. Ga naar rechts richting Saint Sulpice en Brengues. Je gaat een bospad in.

Volg dit bospad. Je loopt door het bos en langs muurtjes. Af en toe heb je uitzicht over de causse.

Het pad komt uit bij de geasfalteerde weg, de D17. Ga rechts deze weg op en volg de D17, richting "Toutes directions".

Volg de D17 een klein stukje tot aan de eerste kruising. De GR 651 en de geel gemarkeerde route gaan hier naar links.

Punt II

Op dit punt komt de Variant II van deze route uit. Neem de GR 651 met de rood/witte markering richting Saint Sulpice. Het is een breed grindpad.

Hier zie je langs de weg de voor de Lot zo typerende schapen met de zwarte randen om de ogen.

Blijf deze weg alsmaar rechtdoor volgen. Op palen aan de zijkant van de weg is de route rood met wit en geel gemarkeerd. Vanaf deze weg heb je uitzicht over causse en de vallei.

De weg wordt op een gegeven moment steeds smaller en gaat over in een bospad en vervolgens in een graspad.

Blijf de markeringen op de paaltjes aan de zijkant van de weg volgen. Je komt bij de bergwanden van Saint Sulpice, waar je vlak onderlangs loopt. Hier wordt de weg weer breder.

Je loopt langs de rotshuizen, die zo markant zijn voor Saint Sulpice en die je vanuit de vallei tegen de rotsen aangeplakt ziet liggen. In het Frans heten ze "maisons troglodytes".

Vanaf de weg kijk je op Saint Sulpice. Het restaurant, dat onderaan het dorp ligt, is goed te zien. Je komt langs de ruïne van een kasteel met een boom er in. Tegen de muren van het oude kasteel staan ook weer huizen gebouwd. Volg de weg naar beneden richting Saint Sulpice.

Je komt langs de kerk met van daar uit zicht op de bergwand met de rotshuizen. Daal verder af naar het dorp.

Voor een video impressie klik hier.