Brengues Circuit du Roc de Lagane (8 km, 2½ uur)                           <printversie>

Algemeen

De route is gemarkeerd met geel (af en toe blauw). Het vertrekpunt van de officiële route is de kerk in Brengues. De route loopt vlak langs Mas de Vert. In onderstaande beschrijving is het vertrekpunt en eindpunt Mas de Vert. De route is goed te lopen en gaat over goede begaanbare brede paden. De route is zeer geschikt om de directe omgeving van de boerderij te verkennen. De route gaat eerst omhoog naar de causse, loopt een stuk over de causse en gaat vervolgens weer naar beneden naar Brengues, dan weer omhoog, loopt weer een stuk over de causse en dan vervolgens weer naar beneden. De stijgingen en dalingen zijn geleidelijk en ook met een matige wandelconditie goed te doen. Wees voorzichtig bij de uitzichtpunten vlak boven de klifwanden. De afgrond is soms enkele honderden meters hoog en loopt vaak recht naar beneden. Er staan geen hekjes. Dwaal al genietend van het uitzicht niet te ver van de wandelroute af. Halverwege de route kan in Brengues wat gedronken en gegeten worden in het Hotel de la Vallee, bij de Bar Romantique of bij de bar van de Camping Municipal. Voor onderweg raden wij aan wat te drinken en te eten mee te nemen.

Routebeschrijving

Ga bij de boerderij onderaan de oprit linksaf de weg op en volg de weg. Passeer de kruising met aan de rechterhand de brug naar Cajarc.

Volg de weg tot aan de eerste weg links in de richting van “Mas de Jordy”. Sla linksaf deze weg in.

Hier zie je al gelijk de gelijke markering. Onder het bordje Mas de Thomas zie je een gele streep en ook onder het bordje 19t zit een gele streep verf. Je volgt deze weg. Je loopt langs een schuur aan je rechterhand.

Neem het pad dat rechts in het bos omhoog gaat. Er staat een bordje met een wandelaar en ook hier weer gele verf op de paal.

Het pad loopt omhoog. Nu al heb je een mooi uitzicht op de klifwanden aan de overkant van de vallei. Je komt op een gegeven moment uit bij een groter pad, dat je links in moet slaan. Volg het pad. Je komt een steen tegen met gele verf op de grond. Dat is een teken dat je de goede weg volgt.

Je komt bij een bord met een gele pijl naar links. Je volgt het pad linksaf omhoog en volgt als het ware de klifrand omhoog.

Je hebt nu al weer beter uitzicht op de klifwand aan de overkant en het gehucht Bazos.

Volg het pad verder langs de klifwand omhoog. Op een gegeven moment kom je boven op de causse.

Eenmaal boven, loop je naar rechts en volg het tractorspoor door het weiland tot aan een muurtje. Hier wijk je een klein stukje van de route af om vanaf de causse van het uitzicht te genieten. Passeer het muurtje in een open stuk om aan de rand van de klifwand uit te komen en geniet van het uitzicht over de vallei. Je hebt vanaf hier een prachtig uitzicht op de vallei en Brengues. Kijk uit voor de afgrond! Deze is heel steil! Daarna moet je weer terug naar het tractorpad en het punt bij de twee grote bomen om de oorspronkelijke route weer op te pakken.

Ga terug naar de muur, passeer deze, sla rechtsaf en vervolg de route. Je komt uit bij een goed gemarkeerd pad. Er staat een houten bord met een gele pijl naar rechts.

Volg het pad door het bos steeds rechtdoor.

Het pad komt uit bij een hoop stenen. Ga dan naar links door het weiland tot je weer op een groot pad uitkomt.

Dit pad loopt langs een tweetal ruïnes.

Loop langs de ruïnes. Je hebt aan je rechterhand uitzicht op Brengues. Daar gaat de route naar toe. Aan de rechterkant merk je een oud huis met een broodoven op(four à pain). Vlak voorbij dit huis neem je de GR 651 en volg je de rode met witte markering op een grijze ondergrond tot aan Brengues.

Je loopt op een pad dat tussen twee muurtjes loopt. Let op de rood met witte markering op de stenen. Ook de gele markering is hier te zien.

Het pad loopt naar beneden en je komt in een bocht naar rechts. Het pad gaat vervolgens over in een groter pad, dat langs een strook met pijnbomen loopt.

Op een gegeven moment verlaat de GR 651 het pad. Je neemt bij het bordje het pad dat links omhoog gaat richting Brengues.

Op een gegeven moment loop je in de vallei. Achter je zie je de klifwand en voor je zie je Brengues, met daarachter de klifwand Mas de Greil.

Je volgt het pad dat richting Brengues loopt. In de verte zie je al de burg over de Célé waar de route naar toe gaat.

Loop door het dorp Brengues richting Célé en Camping Municipal. Aan een boom bij de camping hangt een blauw bordje dat het startpunt van de route markeert. Verlaat het dorp en loop je de brug over.

Ga na de brug rechtsaf. Bij de eerste huizen(Mas de Lavergne) loopt een klein pad omhoog naar de klifwand. Let op! Niet de asfaltweg nemen. Maar volg het pad dat vlakbij het huis ligt en tussen de heg begint.

Het pad is gemarkeerd met een wit bord Le Roc de Lagane. Al snel loop je hoog boven de vallei en heb je weer een mooi uitzicht op Brengues.

En al gauw heb je een uitzicht over de hele vallei. Volg het pad tot aan de gebouwen van een boerderij.

Bij de gebouwen van de boerderij ga je naar links en neemt het grote pad. Op de muur aan de rechterkant van het pad staat een blauw bordje met een wandelaar.

Blijf het pad volgen. Je loopt o een breed pad tussen de bomen. Af en toe kun je door de bomen al van het uitzicht genieten.

Volg het pad omhoog omhoog. Je hebt inmiddels uitzicht op een ander deel van de vallei. Het deel van de vallei waar Mas de Vert ligt. Houd rechts aan. Je komt langs een kwekerij met truffeleiken.

Aan het eind van de kwekerij met truffeleiken kom je bij een T-splitsing. Houd rechts aan.

Volg het pad en de gele markeringen op bomen en stenen. Als je goed kijkt, zie je ze overal en is de route goed te volgen.

Het pad loopt door tot aan een T-splitsing. Op een boom staat gele markering met een kruis naar links en een pijl naar rechts. Het kruis betekent dat je daar NIET heen moet. Ga naar rechts en volg dit pad als maar rechtuit tot aan de TV-mast.

Er staat ook nog een bordje met daarop Transformateur, Point de Vue. Dat pad ga je in. Onderweg kom je nog een boom tegen met een gele pijl.

Blijf het pad alsmaar rechtsdoor volgen. Je komt op een gegeven moment bij een kruising. Hier loopt de route links verder. Maar je volgt eerst het pad rechtdoor naar het uitzichtpunt(point de vue).

Op een steen in het gras zijn met gele verf de letters PV geverfd met een pijl. Loop door tot aan de TV-mast.

Hoog boven de vallei heb je een prachtig panorama-uitzicht over de vallei van de Célé. Kijk uit en doe voorzichtig bij de rand, het is heel steil naar beneden!

Ga 100 meter terug over het pad en neem het pad naar rechts. Na een ruïne gaat het pad naar beneden.

Het pad gaat over in een geasfalteerde weg. Je loopt door de boerderijen van Bazos heen.

Bewonder de koeien. Je passeert de brug over de Célé. Links het maïsveld.

Bij de kruising met de D41 ga je naar rechts en na de muur ga je rechts omhoog naar Mas de Vert.

Hieronder nog wat plaatjes van de Roc de Lagane vanaf de weg van Nazac naar Brengues. Bovenop de klifwand zie je de TV-mast staan met het uitzichtpunt. Je ziet goed hoe steil de afgrond is.