Rondje Marcilhac(10 km, duur 2 uur)                                                        <printversie>

Deze route is een kleine halve dag wandelen. Hij begint in Marcilhac en volgt de GR 651 en de plaatselijke wandelroute Circuit de Cazelles tot aan de geasfalteerde weg, de D17. De GR is rood met wit gemarkeerd, het Circuit de Cazelles is geel gemarkeerd. Op het punt waar de GR 651 links richting Saint Sulpice gaat, gaat deze route rechtsaf over een geasfalteerde weg, de D14, terug naar Marcilhac. Langs deze weg zie je de ene na de andere cazelle, de een nog mooier dan de ander. Vanuit de boerderij kun je met de fiets naar Marcilhac(7 km). Fiets neerzetten op het plein in het dorp. Eten en drinken in Marcilhac. Voor onderweg raden wij aan om wat drinken mee te nemen. De route loopt over zeer goed te belopen paden en is heel makkelijk te volgen. Hij is ook goed te doen met een mountainbike, VTT genoemd in het Frans.

Vanuit Marcilhac ga vanaf de D41(Cahors-Figeac) rechts de weg C3 in. Deze weg loopt in de richting van de Grottes de Bellevue. Na de school neem je links de GR 651, die omhoog gaat naar de bergwand.

Op een boom rechts van de weg zie je twee gele bordjes staan met een pijl naar links en ook op de muur staan pijlen naar links. Ga linksaf deze weg in. Aan het eind van de weg kom je bij een T-splitsing. Hier ga je naar links. Volg steeds de gele en rood/witte markering.

Je komt op een weg, die verboden is voor auto's. Je hebt een mooi uitzicht op de bergwand aan de overkant van de vallei. Je komt langs een aantal zeer pittoresk gelegen huizen met vanuit de tuin een fraai uitzicht over de vallei.

Het uitzicht op de bergwand aan de overkant blijft mooi. Blijf het pad volgen. Op een gegeven moment heb je uitzicht over de vallei richting Cabrerets.

Het pad gaat op een gegeven moment naar rechts en verder omhoog. Volg het pad tot aan de geasfalteerde weg.

Bij de geasfalteerde weg ga je rechts. Blijf de rood met witte(GR 651 variante) en gele markeringen volgen richting Saint Sulpice.

Vanaf de weg heb je uitzicht op Marcilhac. Je blijft de asfaltweg volgen, Je komt langs nog wat interessante huizen.

Je volgt de asfaltweg verder omhoog. Ook nu nog steeds schitterend uitzicht over Marcilhac en de tegenover gelegen bergwand.

Als je bij een T-splitsing komt, neem je de linkerweg omhoog. Op de muur bij de T-splitsing zie je markeringen, die naar links wijzen.

Uitzicht over de vallei en op een kasteel. Volg verder de asfaltweg.

Op een gegeven moment kom je bij een afslag naar links. Hier staat duidelijk aangegeven dat zowel de GR 651 als de gele wandelroute links af gaan. Sla dan ook links af.

De weg is verboden voor auto's, motoren en bromfietsen. Op een gegeven moment kom je langs een oude deur. Volg het pad alsmaar rechtdoor. Ga niet links of rechts. Als de markering als een kruis is getekend, betekent dit dat je daar niet heen moet.

Je komt langs een weide met twee cazelles. Volg de weg nog steeds rechtdoor. Op de stenen en bomen vind je rood met witte en gele markeringen. Dit betekent dat je op de goede weg zit.

Je komt uit op een T-splitsing. Ga naar rechts. De markering staat op een stapel stenen. Blijf het pad volgen.

Aan het eind van dit pad vind je markeringen op de bomen. Ga naar links. Op een gegeven moment kom je bij een wegwijzer. Ga naar rechts richting Saint Sulpice en Brengues. Je gaat een bospad in.

Volg dit bospad. Je loopt door het bos en langs muurtjes. Af en toe heb je uitzicht over de causse.

Het pad komt uit bij de geasfalteerde weg, de D17. Ga rechts deze weg op en volg de D17, richting "Toutes directions".

Volg de D17 een klein stukje tot aan de eerste kruising. De GR 651 en de geelgemarkeerde route gaan hier naar links. Vervolg de wandeling naar RECHTS vanaf de D17. Dit is de D14, de weg terug naar Marcilhac.

Deze route loopt langs vele cazelles. Aan het begin van de weg rechts zie je een dolmen. Om er naar toe te gaan, moet je van de route afwijken. Als je gaat kijken, ga daarna terug naar de weg.

Langs deze weg zie je de ene na de andere cazelle. De een nog mooier dan de ander. Ronde en vierkante.

De cazelles worden nog gebruikt als schuurtjes en om de druif tegen aan te laten groeien. Langs deze weg zie je ook leuke huizen.

Volg de geasfalteerde weg steeds maar rechtdoor. Op een gegeven moment kom je bij een kruising. Er staat een bord met Grotte Bellevue 0,2 km. Om naar de grot te gaan ga je tijdelijk van de route af en ga je naar rechts.

Even verderop staat weer een bord. Neem de linkerweg. Je komt bij de grot. Helaas was de grot gesloten toen wij er waren.

Loop de weg terug tot je weer op de kruising komt. Ga naar rechts, volg het bordje Marcilhac. Vanaf de weg heb je uitzicht op een kasteel.

Op een gegeven moment kom je langs een kleine kerk en nog meer cazelles.

Een nieuw uitzicht op Marcilhac. Je komt bij het kruispunt van wegen, waar je aan je rechterhand de weg ziet die je aan het begin de route omhoog hebt genomen.

Neem hier de weg naar links, die naar beneden loopt. Volg de oorspronkelijke GR 651, dus niet de vaiante. Via deze weg ga je terug naar Marcilhac.

Ook nu nog steeds een mooi uitzicht over Marcilhac en nog steeds cazelles langs de weg.

De weg daalt langzaam af naar Marcilhac. Volg de markeringen op lantaarnpalen langs de weg.

Je komt in het dorp en loopt langs huizen, die er al een tijdje staan.

Velen zijn in goede staat of gerestaureerd. Ook een boog ontbreekt niet.

Via nauwe steegjes, daal je steeds verder af tot je weer in het centrum van Marcilhac uitkomt bij de kerk.