Circuit de Prajoux te Cajarc (10 km, 3 uur)                                    <printversie>

Algemeen

De route is geel gemarkeerd. In 2007 is de route opnieuw gemarkeerd met lichtgele verf. Volg de lichtgele markering en niet de donkergele. De route is op zich makkelijk te volgen, zeker met de wandelkaart er bij. Op sommige punten wel even goed opletten. Het begin- en eindpunt van de route is het Office de Tourisme in Cajarc. Eten en drinken in Cajarc. Er zijn vele leuke restaurants waar het goed toeven is. Onderweg zijn er geen restaurants. Voor onderweg raden wij aan om drinken en eten mee te nemen.

Cajarc ligt in de vallei van de Lot. Het ligt op 14 km afstand van Mas de Vert. Deze wandelroute biedt de mogelijkheid om van de geweldige uitzichten over de vallei van de Lot te genieten. Ook heb je erg mooi uitzicht op Cajarc. Denk wel om de afgronden! Boven de klifwanden loopt het steil naar beneden. Er staan geen hekjes. Let op honden en kinderen! De route is een ruime halve dag wandelen. De route is goed gemarkeerd en redelijk makkelijk te vinden. De wandeling loopt voornamelijk over goed begaanbare bospaden. Sommige stukken zijn bezaaid met puntige stenen. Dit loopt wat lastiger. Bij regen kan het af en toe glad zijn. Vooral in de schaduw onder de bomen. In de route zitten drie stijgingen en dus ook drie afdelingen. Niet heel stijl, maar wel pittig. Vooral de eerste klim gaat gelijk flink omhoog. Goede stevige wandelschoenen en een goede conditie zijn zeker aan te raden. De route loopt voor een deel in de schaduw, maar als je eenmaal in de zon loopt, kan het gelijk goed warm zijn. We raden aan om in de zomer in de ochtend of de namiddag te wandelen en niet gedurende het heetste moment van de dag. Wij maakten de wandeling in oktober en toen was het zelfs nog goed warm in de zon.

Routebeschrijving

Je staat met het gezicht naar het Office du Tourisme en gaat naar links. Langs de boekwinkel en sla dan de eerste straat rechts in.

Deze weg is de D62 richting Limogne/Cahors. Volg deze weg. In de eerst bocht laat je een asfaltweg rechts liggen.

Voorbij het huis op de hoek, neem je na 30 meter een graspad waar een geel bord het begin van de wandeling markeert. Het pad gaat steil omhoog. Het is een smal bospad.

Al klimmend heb je al een heel mooi uitzicht op Cajarc en de vallei van de Lot. Het is zeker een aanrader om de toch wel forse klim over het bospad af en toe te onderbreken om te genieten van de uitzichten. Hieronder het uitzicht over Cajarc en de brug over de Lot.

Hieronder een panorama over de rivier de Lot in de richting van Cahors.

Het pad volg je verder naar boven. Dit wijst zichzelf.

De uitzichten worden steeds mooier. Hieronder een panorama van Cajarc.

Eenmaal boven gekomen, heb je een mooi uitzicht op de vallei van de Lot en Cajarc.

Hieronder links het uitzicht op de stuwdammen richting Cahors. Volg het pad helemaal naar boven. Het pad komt uit bij een asfaltweg. Daar slaat u rechtsaf.

Volg de asfaltweg. Volg de lichtgele verfstrepen en niet de donkergele. Linksonder zie je zo'n verwarrend geheel. Boven de lichtgele streep en daaronder het donkergele kruis. Volg de lichtgele streep. Laat een weg rechts liggen.

Volg de asfaltweg. Loop langs een cazelle. En langs wat alleraardigste huizen.

Je komt bij een kruising. Ga naar rechts en 150 meter verder naar links.

In de eerste bocht naar links, ga je het eerste pad aan de rechterkant in. Zie de gele streep verf op de boom aan de rechterkant. Volg 1 kilometer het pad, dat in het bos afdaalt.

Bij het kruispunt loop je rechtdoor. In het eikenbos is het aangenaam koel onder de bomen. Het pad maakt een bocht naar rechts en splitst zich in twee delen. Neem het rechterpad dat omhoog gaat naar de klifwanden.

Blijf het pad volgen en let op de gele strepen op de bomen.

Na verloop van tijd kom je weer boven op de klifwanden. Het bospad gaat over in een rotsig pad. Je loopt langs een cazelle.

Het uitzicht is buitengewoon mooi als u bovenlangs de rotswand loopt. Dit pad is bezaaid met ongemakkelijke stenen die onder je voeten wegglijden, dus loop niet te dicht langs de rand.

Je hebt een geweldig uitzicht over de vallei van de Lot.

Blijf het pad steeds volgen boven langs de klifwanden.

Elke keer heb je een nieuw uitzicht.

Als je op bepaalde plekken naar beneden kijkt, zie je recht beneden de Lot liggen. Op een gegeven moment zie je een huis dat aan het vervallen is. Hier staat een picknicktafel waar je even uit kunt rusten en van het meegenomen eten en drinken kunt genieten.

Na 2 km daalt het pad af naar de D662, de weg tussen Cajarc en Cahors. Er staat een stenen calvaire(kruisbeeld) op de hoek.

Sla rechtsaf en na 20 meter neem je het pad naar rechts en volg je weer de lichtgele markering. Je loopt door het bos. Het pad versmalt zich na ongeveer 500 meter en hou rechts aan. Bij de eerstvolgende viersprong ga je naar links. Let steeds goed op de markering op de bomen en palen.

Op een gegeven moment kom je bij een soort T-splitsing. Dit is een lastig punt aangezien de markering hier niet echt geweldig is. Je neemt de weg naar links. Let er op dat je omhoog loopt en niet naar beneden. Volg altijd de lichtgele markering en laat je niet verleiden de donkergele markering te volgen. Na ongeveer 20 meter verschijnt de lichtgele markering weer.

De weg slingert zich omhoog en stijgt flink. Het licht verandert en je loopt het bos uit. Je hebt weer uitzicht.

Na een paar honderd meter hou je bij de Y-kruising links aan en kom je na een pittige klim langs een lavoir, vroeger in gebruik als wasplaats. Volg de weg verder naar boven. Op een gegeven moment heb je uitzicht over de heuvels en het bos waar je vandaan bent gekomen.

Direct daarna gaat u rechtsaf en via een smal pad nog verder omhoog. Je hebt op een gegeven moment uitzicht over de heuvels met op de voorgrond hele grote bomen. Deze staan bij de wasplaats waar water in overvloed is.

Je komt langs een cazelle(stenen hut). Volg ook hier weer de lichtgele markeringen. Volg het bospad met links mooie huizen.

Je loopt langs nog meer cazelles. Even later ligt links het fraaie buitenhuis van de vroegere Franse president Pompidou, in Prajoux.

Het pad wordt op een gegeven moment breder. Het landschap verandert. Je bent op de causse boven Cajarc. Er zijn hier ook meer huizen. Bij de asfaltweg slaat u linksdaf.

Je loopt langs een boerderij. Op het moment dat wij deze wandeling maakten, stond deze te koop. Bij de volgende kruising gaat u rechtsdoor.

Neem het pad dat afdaalt naar de klifwand en tussen stenen muurtjes doorloopt. Onderweg heeft u voortdurend een prachtig panorama.

Daal af naar Cajarc over een ongemakkelijk stenig pad. Je loopt onder een klifwand door. Vanaf beneden ziet de klifwand er uit zoals op de foto onder rechts.

Ook hier weer een mooi uitzicht over Cajarc en omgeving.

Volg het pad dat afdaalt en uitkomt bij de GR 65. Volg de weg naar naar Cajarc.

In Cajarc kun je uitrusten en nagenieten van de wandeling op één van de vele terrassen.