Espagnac - Sainte-Eulalie Circuit de Crayssac (16 km, 4½ uur)                               <printversie>

Algemeen

Dit is een officiële wandelroute. Deze route is ideaal om twee soorten omgevingen van de Lot te leren kennen: de vallei en de "causse". De wandeling is in 4 tot 4½ uur te lopen. Neem je nog de tijd voor een omweg en een pauze dan doe je er de op het bord aangegeven 5 uur over.

Het eerste stuk van de route is geel gemarkeerd, het tweede deel volgt de GR 651 en is wit met rood gemarkeerd. Het eerste deel van Espagnac tot aan het uitzichtpunt over Corn, is zonder beschrijving en wandelkaart slecht te volgen. Dit deel is gemarkeerd met in hout gegraveerde bordjes, waarvan er te weinig staan. Het tweede deel volgt de GR 651 en kan heel makkelijk gevolgd worden. Het begin- en eindpunt van de route is boven aan het dorp Espagnac. Dit plaatsje ligt aan de Célé op de weg van Mas de Vert naar Figeac. De route gaat over causse naar het plaatsje Crayssac, daarna daal je weer af naar de vallei van de Célé bij Corn en loopt de route door de vallei langs de Célé weer terug naar Espagnac. Hou er rekening mee dat het eerste stuk van de wandeling omhoog naar de causse bijna de hele dag in de volle zon ligt. Bij mooi weer is een vertrek vroeg in de ochtend aan te raden. Het stuk langs de rivier de Célé ligt voor het grootste deel van de dag in de schaduw en daar kan het fris zijn. Loop je daar op het heetst van de dag dan is het zeer aangenaam. Het kan gebeuren dat de wandelpaden afgesloten zijn door hekken. Dit wordt gedaan voor de schapen. Als de hekken gesloten zijn, sluit ze dan ook weer nadat je er door heen gelopen bent.

De route begint boven aan het dorp Espagnac. Je kunt hier vanaf Mas de Vert heen rijden met de auto of met de fiets. Parkeren kan in het midden van het dorp op het plein bij het klooster. Voor onderweg raden wij aan eten en drinken mee te nemen. De route loopt over goed begaanbare wegen en heeft geen hele sterke stijgingen of dalingen.

Routebeschrijving

De route begint boven aan het dorp. Volg de asfaltweg naar boven. Je komt bij een T-splitsing. De weg links naar beneden gaat naar Salébio. Neem de weg rechtdoor.

Ga de berg op via de weg die naar "le Causse" gaat en volg hem 1 km. Onder het omhoog lopen heb je een mooi zicht op het dorp en de vallei. Op een gegeven moment buigt de weg naar links. Die weg moet je volgen. De weg die rechtdoor loopt gaat naar een huis dat op het moment dat wij er wandelden te koop stond. Het oranje kruis geeft aan dat je hier NIET in moet gaan.

Vanaf dit punt heb je een mooi uitzicht over de vallei van de Célé richting Brengues.

Volg de weg en loop langs een boerderij aan je rechterhand. Er lopen wat blaffende honden, maar die doen niks. Loop door tot een tweesprong. Op dit punt, gemarkeerd door een kruis, neem je de rechterweg. Je loopt langs een mooi gerestaureerd boerenbedrijf, waar ze gites verhuren.

De asfaltweg gaat over in een pad met stenen wat nog steeds omhoog loopt. Loop voorbij het paardenpad dat rechts van het pad af gaat richting Merlet(er staat een houten bordje). Volg de gele markering op de stenen.

Je komt bij een dennenbos. Bij de weg rechts staat een geel kruis op de muur rechts van de boom. Hier ga je dus niet in. Neem de weg die naar links gaat en omhoog naar het plateau. Deze loopt door een brede brandgang in het dennenbos.

Blijf de brandgang volgen. Op het plateau houd je rechts aan, je ziet een boerderij aan je rechterkant.

Eenmaal boven op de causse heb je mooi uitzicht.

Op een gegeven moment komt je uit op een geasfalteerde weg. Er staat een houten gegraveerd bordje. Ga hier naar links.

Volg dit pad. Volg de gele markering op de bomen. Als er een gele streep verf staat, dan betekent dit die weg moet nemen.

Je daalt af naar het gehucht Crayssac. Je komt bij een asfaltweg. Naar rechts is de weg naar Crayssac. Het is mogelijk om het dorpje te bekijken. Er zijn mooie huizen en leuke cazelles. De route vervolg je dan weer bij deze kruising.

Neem de asfaltweg naar links. Volg deze weg. Loop voorbij een boerderij aan je rechterhand. Neem in de bocht van de asfaltweg het pad dat rechts in het bos omhoog gaat.

Volg dit pad, laat een weg aan je rechterhand liggen en veel verder, twee kleine weggetjes links. Je kunt weer genieten van het uitzicht.

Je komt bij een kruispunt waar allerlei wegen van links en rechts samenkomen. Hou rechts aan en loop langs een muurtje.

Vanaf hier kun je de TV-mast al zien. Er is een jachthut naast en toen wij deze route wandelden was het een drukte van belang.

Je komt op een grote weg, die naar links afdaalt. Laat het hek voor wat het is en aan je rechthand liggen. De weg slingert naar beneden richting vallei. De weg wordt verhard. Aangekomen bij een weg, ga je naar rechts.

In een bocht neem je de weg die naar de TV mast gaat. Je hebt vanaf hier een mooi uitzicht over Corn en de vallei van de Célé. Kijk uit bij de rand. Het gaat hier heel stijl naar beneden!

Ga terug naar de weg en vervolg de afdaling via de verharde weg. De wandelroute volgt hier verder de GR 651 met overal duidelijke aangebrachte wit en rode markering. De GR 651 gaat via een weg naar links. Volg de GR 651 tot Espagnac.

Je daalt langzaam af naar de vallei van de Célé. Onderweg heb je uitzicht over de vallei. Ga bij een kruisende weg linksaf.

Je komt nu bij de weg die langs de Célé loopt en onder de klifwanden, die stijl omhoog gaan boven je. Volg de rood met witte markering, die staat overal duidelijk aangegeven.

Je komt in het gehucht Rian. Daar staan een "cazelle" en een "four à pain", een broodbakoven. De broodbakoven was ingepakt in plastic, toen wij langskwamen.

Ook hier weer de rood met witte markeringen. Goed te volgen. Je hebt op een gegeven moment weer uitzicht over vallei. Aan de overkant van de Célé zie je het gehucht Sainte-Eulalie. Voor de liefhebbers is dit plaatsje een omweg waard. Je moet er de brug voor oversteken en omhoog aan de andere kant van de vallei omhoog en weer terug.

Er staat een Romeinse kerk uit de 10e eeuw, de église Notre-Dame. Wij hebben de GR 651 gevolgd. De route loopt verder langs de rivier en gaat op een gegeven moment naar links. Dat staat aangegeven met een rood witte markering naar links.

Volg het pad langs de Célé. Ook hier weer overal duidelijk de rood met witte markeringen.

Je loopt bovenlangs de rivier de Célé, die in de diepte stroomt.

Het bospad volgend kom je in het plaatsje Salébio. Je komt langs een klein huisje dat is opgeknapt.

In Salébio nog meer huizen die zeer vakkundig gerestaureerd zijn. Salébio ligt op het noorden en in de schaduw van de heuvels. In de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw was het gehucht volledig verlaten en er waren alleen nog ruines. Aan de overkant van de vallei oorspronkelijke boerderijen. Volg de weg door de vallei.

Als je weg uitloopt kom je bij het beginpunt van de route in Espagnac.