Marcilhac Circuit de Monteils( km, 2 uur)                                    <printversie>

Algemeen

De route volgt de markering van de GR 651(wit met rood) op grijze ondergrond. Soms gele markering. Het vertrekpunt is de school in Marcilhac. Het beginpunt wordt gemarkeerd door een geel bordje. Dit hangt tegen een boom aan onder het bordje Circuit de Cazelles. Kaart IGN 1/25.000 Tour de Faure – St Cirq Lapopie.

Een aangename wandeling die de Causse van Marcilhac overgaat en door de vallei van de Célé gaat. Je komt langs het leuke dorpje Monteils. De route is goed te wandelen en volgt goed begaanbare paden. Het eerste stuk omhoog naar de causse ligt in de volle zon en kan erg warme zijn. Hou daar rekening mee met het tijdstip van vertrek. De route loopt het eerste stuk langs de klifwanden van de vallei.

Je kunt op de fiets naar Marcilhac. Het is 7 km fietsen vanaf Mas de Vert. De fietsen kun je neerzetten bij de school of het dorpsplein. Eten en drinken in Marcilhac.

Routebeschrijving

Ga bij de kruising D41 en C3, de C3 in. Volg het rode bordje richting school en GR 651. De school is aan je linkerhand, loop enkele meters door en dan zie je op een boom aan de linkerhand het gele bord met "Circuit de Monteils". Volg de rood met witte markering van de GR 651. Met het laatste huis van Marcilhac in zicht, neem je het pad dat naar links gaat en naar het plateau loopt.

Het pad wordt smaller en gaat over in een wandelpad. Links zie je op een gegeven moment een huis staan.

Verderop aan de rechterkant een tweetal huizen, die helemaal gerestaureerd zijn. Het pad loopt al die tijd omhoog. Je hebt een mooi uitzicht over de vallei.

Als je achterom kijkt zie je in de verte Marcilhac liggen. De weg maakt een haarspeldbocht naar rechts. Bij het wandelbordje in de tweede haarspeldbocht ga je naar links richting Sauliac.

Volg de rood witte markering van de GR 651. Het pad gaat verder omhoog langs de klifwanden. Je hebt een zicht op de rotspartij. Kijk uit bij de rand!

In de diepte zie je de begraafplaats van Marcilhac liggen. Volg het pad en je komt uit op een weg en je neemt het pad aan de overkant. Aan je rechterhand een atelier van een kunstenaar.

Volg het bospad. Veel verder merk je aan je rechterhand een cazelle op. Vervolg de weg tot aan het kruispunt van wegen gemarkeerd door een kruis.

Ga naar links. De weg loopt langs een huis. Laat een weg rechts liggen en vervolg de weg. Je komt bij een mooi gerestaureerd huis. Beneden liggen nog een aantal schuren, die gerestaureerd worden. Vlak erna zie je aan de rechterkant in de diepte een vierkant cazelle liggen.

Vervolg de weg. Je komt bij een asfaltweg. Ga naar rechts. Na een klein stuk zie je op een boom een pijl naar links.

Ga de eerste weg links. Volg steeds het hoofdpad.

Blijf het pad  volgen dat afdaalt naar de vallei. Je komt langs een cazelle.

Het pad daalt verder af naar de vallei. Eerst krijg je een open stuk en vervolgens kom je weer onder de bomen. Je komt bij een kruisend pad.

Ga naar links. Let op de gele pijl op de boom en het bordje met de wandelaar. En de gele markering op een steen.

Volg deze weg en loop onderlangs de klifwanden. Je hebt mooi uitzicht over de vallei.

Als je omhoog kijkt zie je hoog boven je de klifwanden.

Je komt uit bij de valleiroute(D41). Neem het eerste pad dat naar rechts gaat.

Dit is een smal bad dat gemarkeerd wordt met een houten bordje Marcilhac. Dit pad verbreed zich.

Je komt weer uit bij het vertrekpunt in Marcilhac.